Zorgrobots: wat moet je hier als digicoach over weten?

Van de thuiszorg tot in het ziekenhuis – zorgrobots zijn er in allerlei vormen en maten. En dat is maar goed ook, want met het enorme personeelstekort in de Nederlandse zorgsector bieden zij misschien wel de uitkomst. Toch is niet iedereen blij met de komst van de zorgrobot. Want: zo’n robot, dat is toch helemaal niet menselijk?  

In dit artikel delen we de voordelen en de uitdagingen van het gebruik van zorgrobots én vertellen we hoe je collega’s meekrijgt in het gebruik hiervan. 

Voordelen van de robotzorg

Laten we bij het begin beginnen: welke zorgrobots zijn er en waarom zijn ze überhaupt nodig? Allereerst zijn er verschillende soorten zorgrobots. Zij helpen bijvoorbeeld in het huishouden, waarschuwen voor afspraken of hebben specifieke functies, zoals een bewegingsstimulans. Ook zijn er verschillende soorten robots die ingezet worden voor gezelschap: van pratende gesprekspartners tot spinnende knuffelkatten. Zo bieden zorgrobots ondersteuning voor zorgmedewerkers, wat geen overbodige luxe is met oog op de personeelstekorten.  

Daarnaast helpen ze bij het foutloos uitvoeren van simpele handelingen, zoals het uittellen van medicatie, door middel van slimme algoritmen en computerinstellingen. Ook hebben ze bijna ongelimiteerde kennis en data tot hun beschikking, waardoor ze in staat zijn snel diagnoses te stellen die passen bij het profiel van een patiënt. Een bijkomend voordeel van een robot is dat deze zorg kan verlenen aan besmettelijke patiënten, zonder dat het zorgpersoneel hiervoor risico loopt. Op deze manier ondersteunen ze zorgprofessionals met hun dagelijkse taken zodat zij doen wat ze écht leuk vinden: voor mensen zorgen. 

De keerzijde van de robotzorg

Eén reden dat zorgdragers en –ontvangers toch niet altijd op een robot zitten te wachten, heeft te maken met het menselijke contact. Zij zijn van mening dat een zorgprofessional beter communiceert met een patiënt, meer empathie én een beter inlevingsvermogen heeft.  

Maar hoewel kunstmatige intelligentie nog steeds in ontwikkeling is en nog lang niet op het niveau van een menselijke gesprekspartner ligt, betekent dit niet dat er geen kansen liggen. Een robot heeft namelijk nooit een tekort aan tijd. Hij hoeft niet naar vijf adressen op één ochtend en heeft daardoor alle tijd voor zijn patiënt of cliënt.  

In balans

Toch is er geen vervanging voor de menselijke aanraking, of voor het menselijk vermogen om ethisch uitdagende vraagstukken te beantwoorden. Hiervoor blijft het zorgpersoneel dan ook hard nodig. Uiteindelijk is een balans het streven: de zorgrobot neemt alle kleine, faciliterende taken over waardoor de zorgprofessional tijd heeft voor deze “menselijke” zorgtaken. 

Adoptie van de zorgrobot

En voor jou als digicoach ligt hier een éxtra mooie kans. Want heeft jouw organisatie besloten tot de inzet van zorgrobots? Dan kan jij jouw collega’s aan boord krijgen in het gebruik hiervan. Dat is niet altijd makkelijk, dus we zetten een paar praktische tips op een rijtje:

Vorm een visie en standpunt

Allereerst is het natuurlijk belangrijk dat je zelf goed op de hoogte bent. Wat kunnen zorgrobots? En hoe profiteer je binnen jouw zorginstelling maximaal van deze hulp? Als jij goed op de hoogte bent en een duidelijke visie uitdraagt, kun je deze ook beter overbrengen op collega’s.  

TIP: Heb jij hier moeite mee? Bekijk dan onze DiVa-training. Binnen zes maanden leren we je over alles wat met digitale vaardigheden te maken heeft en de verschillende toepassingen hiervan.  

Enthousiasmeer collega’s

Sommige zorgprofessionals staan te springen om al deze nieuwe digitale snufjes in de praktijk te gebruiken. Maar helaas zullen niet al jouw zorgcollega’s direct enthousiast worden van deze opkomende technologie. Sommigen van hen hebben wellicht al moeite met het navigeren van het EPD of ECD en anderen maken zich zorgen dat het menselijke aspect uit de zorg verdwijnt.  

Toch kun je óók deze collega’s enthousiasmeren! Maak hen duidelijk dat de zorgrobot er is om ze te ondersteunen met dagelijkse taken en de druk van hun schouders te verlichten. Dat het niet weer gaat om extra administratieve handelingen, maar juist hulp zodat zij meer tijd over hebben voor datgeen wat ze leuk vinden: zorg verlenen.    

Informeer en inspireer

Wanneer jouw zorgcollega’s eenmaal enthousiast zijn over het gebruik van een zorgrobot, is het tijd voor de belangrijkste stap van allemaal. Je gaat collega’s informeren en aanmoedigen om de zorgrobots te gebruiken. Neem ze mee door het hele proces en laat ze zien wat hen te wachten staat, van oplevering tot installering en gebruik. En dan? Zet ze aan het werk! Want zoals het gezegde luidt: gaandeweg leert men. 

Blijf op de hoogte

Wil jij weer helemaal up-to-date zijn van alles wat je als digicoach moet weten? Meld je dan aan voor onze DiVa-training en leer: 

  • Alles over informatieveiligheid en privacy rondom cliënten en patiënten; 
  • alles over de nieuwste ontwikkelingen en innovaties in de branche; 
  • hoe je deze tools en technieken slim inzet binnen jouw zorgorganisatie; 
  • hoe je collega’s instrueert en enthousiasmeert; 
  • en nog veel meer! 

Lees hier alles over de DiVa-training en meld je direct aan.  

 

4 tips om de IT-kennis van medewerkers of trainees op peil te houden

Meer inspiratie

Plant links
Plant rechts
Plant links